fredag 7 december 2012

Björnövägen Bärgare & Bästaste grannarna!!!

Gårdagens snöKAOS drabbade oss en del :-(

Jag hade en dålig magkänsla redan när jag åkte hemifrån och tänkte ett tag vända i fyrvägskorsningen i Harka.....Men det gjorde jag ju givetvis inte..... :-/
Harkavägen var helt okej att köra, men när jag svängde ut på Björnövägen var det värre.... Det är ju öppet på båda sidor om vägen och det hade börja driva igen en hel del.... Men men, jag kom fram till norrtälje och kunde lämna barnen och åka till jobbet.

Efter lunch bara vräkte ju snön ner och all busstrafik blev avstängd. Pappa och Tove fick låna vår volvo och sladda iväg hem mot Edsbro. Jag tog med pulkan och gick för att hämta barnen på förskolan. Sen fick dom vara med mig på jobbet tills Magnus kunde komma och hämta oss.

På Björnövägen fanns det egentligen igen väg. Det hade nog inte blivit plogat på hela dan... Att få möte var lixom uteslutet. Det var bara försöka hålla sig i mitten på vägen och hoppas på det bästa. Vi såg en bil i diket, en buss i diket och sen yrde snön till och vi hade ingen aning om vart vi var, det var helt vitt framför oss.... sen satt vi fast!! :-(

Magnus ringde Bärgare (Vi fattade på en gång att vi inte skulle vara deras prio 1 precis). Jag började packa ner det viktigaste i barnen ryggsäckar, ut med pulkan och barnen och börja pulsa de 3.5 resterande kilometrarna hem..... Då kommer en granne som bor precis vid Harkainfarten och möter oss på vägen. Hon hade sett oss från sin tomt (ca 150 meter från där vi fastnade). Vi fick komma in till dom. Barnen fick köttbullar och potatis och se på tecknat. Till slut fick Magnus tag på en annan Harkabo "granne" som kom och hämtade oss när harkavägen blivit nyplogad. Snälla Hasse försökte först dra loss bilen men den satt bra där den satt. Tack och lov för UNDERBARA grannar :-)!!

Väl hemma straxt efter 19.00 vart det till att skotta. skotta, skotta, tända en brasa, äta lite, ta en dusch och komma ner i varv.

Idag blev det till att stanna hemma och vänta på att bärgaren skulle höra av sig.
När Magnus sprang ner till Björnövägen för att möta upp bärgaren vid halv elva, var vägen fortfarande inte plogad...???...
Jag börjar tro att Björnövägen är vägen gud glömde....

Annars har vi passat på att baka pepparkaksdeg, städa lite, tvätta lite, skotta lite och  Magnus skotta lite åt grannen oxå, som har opererat sitt knä.

Mycket snö är det ;-) Magnus skottade fram vår gran idag. I morse kunde man inte se belysningen, haha....

Jag har inget emot varken snö eller kyla. Men snö/blåst/kaos kan jag klara mig utan!

Nu sitter vi soffan med tända ljus och dricker glögg, de e gött de :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar